19-1,1-2,22-2,16-3 Pharos: Effectief communiceren met laaggeletterden

EFFECTIEF COMMUNICEREN MET LAAGGELETTERDEN – HELDERE VOORLICHTING OVER DEPRESSIE (GRATIS) 2018

Trainingsdata:

Vrijdag 19 januari 2018 (9:30 – 13:00 uur)
D
onderdag 1 februari 2018 (13:00 – 16:30 uur)
Kantoor Pharos te Utrecht

Hoe herkent u een cliënt die laaggeletterd is? Hoe past u uw communicatie aan op het niveau van deze cliënt? In Nederland zijn ongeveer 2,5 miljoen mensen laaggeletterd. Ongeveer een derde hiervan heeft een migrantenachtergrond en Nederlands als tweede taal. Laaggeletterden hebben moeite met het lezen en begrijpen van informatie of het opvolgen van instructies. Dit kan leiden tot verkeerd medicijngebruik of therapie-ontrouw.

Bij laaggeletterde cliënten wordt de diagnose depressie vaak pas in een (veel) later stadium vastgesteld. Zij maken minder vaak gebruik van preventie-activiteiten die door een GGZ-instelling of sociaal wijkteam worden georganiseerd. Door beperkte gezondheidsvaardigheden, laaggeletterdheid of slechte beheersing van het Nederlands zijn zij minder goed in staat tot zelfmanagement.

In de training ‘Effectief communiceren met laaggeletterden • Heldere voorlichting over depressie’ leert u met uw vragen, informatie en adviezen beter aan te sluiten op het scholingsniveau en het niveau Nederlands van de cliënt, in het bijzonder cliënten met depressie.

Wat komt er tijdens de training aan bod?

  • Inzicht in de mogelijkheden van uw cliënten om de informatie, adviezen en vragen te begrijpen.
  • Hoe u met uw communicatie over depressie kunt aansluiten op de mogelijkheden van uw cliënt.
  • Praktische tips voor het herkennen van laaggeletterden in uw praktijk.
  • Oefenen van de ‘teach back’-methode.
  • Oefenen in het gebruik van speciaal voor de doelgroep ontwikkeld (beeld)materiaal
  • Oefenen met communiceren met laaggeletterden met behulp van een acteur.

Voor wie

Zorgverleners en welzijnswerkers in de 0e, 1e en 2e lijn.

Opzet van de training

  • Er is veel aandacht voor vragen, ervaringen en cauïstiek uit de dagelijkse praktijk van de deelnemers.
  • We oefenen met interactieve werkvormen en ervaren trainingsacteurs.
  • De training is praktisch van opzet. U kunt het geleerde direct toepassen in de praktijk.
  • Het materiaal is bij de doelgroep zelf getest op bruikbaarheid en begrijpelijkheid.
  • De trainers creëren een open en veilige sfeer. U wordt uitgenodigd vragen en twijfels te delen.
  • De training bestaat uit één dagdeel, drie uur effectieve trainingstijd.
  • Minimaal 8 en maximaal 15 deelnemers.
  • Deelnemers ontvangen een certificaat van deelname.

Praktische informatie

  • Waar: Pharos te Utrecht (15 min. lopen van Utrecht CS).
  • Deelnemers ontvangen na afloop een certificaat.
  • Accreditatie (3 punten) is toegekend voor ABAN (3 punten), CADD-NVDA (3 punten), V&V + NVvPO (3 punten), LV-POH GGZ (3 punten), StiPCO (3 punten), OA (accreditatieverlenging aangevraagd) en NVFZ & Optifarma (3 punten).
  • Deelname is gratis.
  • Materialen zijn gratis.
  • Indien u korter dan één week van tevoren annuleert, brengen wij € 25,- kosten in rekening.
  • In het geval van no show, brengen wij € 25,- kosten in rekening.
  • Training vrijdag 19 januari: aanmelden vóór 5 januari 2018.
  • Training donderdag 1 februari: aanmelden vóór 18 januari 2018.

Deelnemers over deze training:

‘Ik heb geleerd dat eenvoudige taal niet kinderachtig is en dat je je doel voorbijschiet als je het niet gebruikt.’

‘Er is geen woord voor depressie in het Turks. Had ik dat eerder geweten!

Ik heb 20 jaar gewerkt in een achterstandswijk met veel migranten-cliënten. Ik had geen idee wie er van hen analfabeet was en wat dat voor effect had op onze interactie. Nu kan ik hier rekening mee houden!’

Op deze pagina kunt u zich inschrijven